torsdag 1. oktober 2009

Regncon

Jeg og Inga besøkte Regncon forrige helg. Med liggeunderlag og soveposer trygt plassert i trillebagen til Inga gikk vi målbevisst mot destinasjonen vår "i Sandviken et sted" (når retningsansen min begynner å nærme seg par, skal jeg heller slutte å vitse om hvor dårlig den er). Heldigvis var vi ikke de eneste som skulle dit, og de andre med samme mål var nesten skremmende lette å identifisere. Med disse som guide var det altså ikke så vanskelig å navigere seg frem til Rothaugen skole og Regncon.

Vel fremme rakk jeg akkurat å slenge fra meg sekken, legge trillebagen ved siden av og se Inga løpe nedover korridoren på jakt etter et toalett før jeg ble shanghaiet inn i et kortspill kalt magblast, som for en nybegynner (les: meg) sikkert er komplisert nok å lære seg i vanlig setting skulle spilles med keiserregler (huh?) Jeg fant likevel spillet underholdende og morsomt, ikke minst på grunn av at man var pålagt å lage skuddlyder hver gang en av kanonene fyrte løs ("kaboom", "Zzzziiiiinnnng", "bangbangbangbang", "kablasj")

Jeg hadde meldt oss på mye brettspill i år, og endte opp på god plassering på de fleste av dem. Jeg fikk beskjed etter en underholdende og lærerik runde med Caylus, som jeg ikke hadde spilt før, at jeg måtte være med å delta på avslutningsseremonien da jeg etter siste runde hadde fått mer poeng enn de andre rundt bordet. Inga fikk samme beskjed etter å ha kastet 26 med en tisiders terning. Det så dårlig ut da jeg etter 2 av 5 runder satt med et tap og et uavgjort i Carcassonne, men jeg endte likevel opp med andreplass etter tre strake seiere. Jeg kapret også tredjeplass i VM i Veigrep, et usedvanlig godt hjemmelaget spill som jeg håper utvikleren tar til vettet og får utgitt snart. Mannen kommer til å bli millionær...

Årets tema var superhelter, og på avslutningen var det presentasjon av de forskjellige heltene og skurkene som var tilstede, hvor man kunne stille dem spørsmål og få vite mer om dem, det var også her premie til den beste i hver kategori. På heltesiden vant en mann kledt som Tanga-Trond. Jeg skulle gjerne likt å se ansiktet på Frode Øverli når han fikk beskjed om at noen hadde Cosplayet en av Rogers uvesner... På andre og tredjeplass havnet Supergranny og Orgasmo, begge karismatiske og morsomme karakterer, på hver sin, helt forskjellige måte.

På skurkesiden vant Poison Ivy, som viste seg å være kjæresten til Tanga-Trond... Jeg vet ikke om jeg vil vite. Andreplassen fikk Riddler, som for anledningen hadde på seg en flott grøn dressjakke med spørsmålstegn, og hadde detaljene ine helt ned til visittkortene. Tredjeplassen fikk jeg, noe som er litt foruroligende med tanke på at jeg var kledd akkurat som jeg pleier... minus skinnjakka.

Jeg stilte hovedsaklig opp i et spontant innfall, uten å tenke så grusomt mye over det. Men her er altså en kort presentasjon av superskurken NPC (som er det som stod på t-skjorta jeg hadde på meg). NPC (Non-Player Character) kan være hvem som helst andre enn helten i historien, han/hun er mange, og helt uten begrensning hva utseende angår. Han har mange funksjoner, men den jeg velger å fokusere på som den beste er evnen til å lure helter ved å gi dårlige råd. Et eksempel er når en viss rørlegger kom sliten og gjennomsvett inn etter å endelig ha slått sjefen, bare for å høre "Beklager... prinsessa er nok ikke her. Prøv neste slott" NPC gir bare 2 exp, og hvis noen skulle betvile det, må de kjøre en "sense motive" med en DC på 45 (jeg merker at disse vitsene ikke virker halvparten så godt nå som da jeg hadde en sal full av folk som forstod hva jeg snakket om foran meg, best jeg slutter der).

Vi spilte forøvrig også Rock Band, med meg som bass, Inga på vokal, Andrè på trommer og en eller annen dude på gitar. Her endte vi altså på andre plass. Ble mye av det i helga...

I konklusjon gikk vi hjemover med en god følelse i mage og sinn, en flunkende ny terningpose (Inga sin premie for eminent terningtrilling), og et gavekort hos Outland pålydende 100kr (min premie for uslåelig nybegynnerflaks).

Paradoksalt nok har jeg tenkt å bruke gavekortet på tegneserier.

1 kommentar:

  1. Ehh... ja, akkurat... Kan ikkje sei eg forstod så mykje, men eg meiner likevel å kunne trekke ut av dette at de hadde det kjekt... Det er bra:)

    Eg og vil spele rock band :(

    SvarSlett