fredag 5. juni 2009

Dager med personlighet

Jeg vil gjerne dele noen funderinger jeg har hatt om de forskjellige ukedagene. Alle dager er jo forskjellige, og ingenting er absolutt, men jeg har likevel opp gjennom de siste årene merket meg en tendens. Det hele begynte en dag jeg fikk en virkelig smell, noe som førte til at jeg stiftet merkedagen Negativ Torsdag, med følgende beskrivelse.

"Negativ Torsdag er en merkedag som kommer plutselig. Den er mindre forutsigbar enn både påske og pinse, og en haug andre dager som man ikke kommer på før man har tatt en kikk på kalenderen. Den kjennetegnes ved å være sur, gjerne med at man har sovet litt dårlig natta før og våkner til et tomt kjøleskap og en tilsvarende konto, noe som understrekes ytterligere når man senere på dagen åpner postkassa bare for å dra ut en uforutsett regning. Dette er gjerne også den ukedagen da man innser at shampoo-eller balsamflaska er tom, og man har glemt å kjøpe dopapir. På jobb er det gjerne enda mer stressende enn vanlig, og hvis man er i en bransje hvor man må forholde seg til mennesker får man det dobbelt opp, da andre også kjenner dagens negative impulser."

Gjennom nærmere analyser av påføgende tilfeller, eller angrep av denne merkedagen kom jeg også tlå oppdage naturen til dagen før, som jeg har valgt å kalle Naiv Onsdag. Ofte er det nemlig slik at stressende situasjoner på Negativ Torsdag kommer som følge av tabber gjort på onsdag som man ikke er klar over før dagen derpå. Om årsaken er uvitenhet, glemsel eller distraksjoner går for det samme. Likevel er ikke onsdagen en dag man kjenner seg dårlig. Naiv Onsdag er rett og slett en helt brukbar dag hvor man trykt kan legge seg uten å tenke på problemene som oppstår som følge av den. De oppdager man først dagen derpå.

Negativ Torsdag kan av og til slå så hardt inn at det lekker ut i fredagen, og fører til en såkalt "Kjip Fredag". Tross navnet er Kjip Fredag likevel en dag hvor man kan stresse ned, da de negative innflytelsene fra dagen før ikke trenger gjennom hele dagen, bare frem til tidlig ettermiddag. Da begynner dagen å ta seg opp, og man opplever at greiene før kanskje ikke var så ille som det først føltes. Kvelden på en Kjip Fredag lindres gjerne med god kveldsmat til trøst, og underholdning på skjermen, det være seg spill eller TV.

Etter de forestående dagene blir man sliten, og da er det godt man har merkedagen "Doven Lørdag" å støtte seg til. Dette er en merkedag spesiellt for avslappning, og kan være utrolig deilig avveksling til Sosial Lørdag, som gjerne er noe vanligere.

Så kommer endelig Leken Søndag. En dag skapt for brettspill, rollespill og sosiale samlinger av det uskyldige slaget. Kanskje sammen med Sosial Lørdag blandt de beste dagene å grille på.

Etter dette faller vitenskapen bak undersøkelsene mine litt sammen. Jeg vet ingenting om personlighetene til mandager og tirsdager. De er rett og slett litt for ustabile. Men jeg lover å ikke gi meg. En dag skal jeg finne hemmelighetene til disse dagene også. ^_^

3 kommentarer:

  1. Eg trur eigenskapane til iallefall måndag heng nær saman med Sosial laurdag og evt ein asosial søndag (for min del heng desse nemnleg meir saman enn sosial laurdag og leiken søndag, desverre). Eigenskapane til asosial søndag forplantar seg nemleg utover måndagen. Tysdagen derimot, er meir anonym for min del. Det er berre rett og slett ein ok nok dag.

    SvarSlett
  2. Jeg er med på den, Mari, men for min del kan det fremdeles være en dag for spill, om enn asosiale dataspill foran sosiale brett- og rollespill. Ergo er den i mitt tilfelle fremdeles leken. Jeg vil forøvrig herved introdusere merkedagen Treg Mandag. Nærmere beskrivelse burde ikke være nødvendig.

    SvarSlett