tirsdag 20. mai 2008

Jobbsnakk

En dame jeg ringte her om dagen trodde jeg snakket engelsk til henne. Hun bad meg slutte å tulle, jeg måtte da forstå at hun ikke forstod språket. Etter mye frustrasjon og endeløse forsøk på å høflig forklare at jeg snakket norsk til henne, ga jeg opp og prøvde, så tydelig jeg kunne, å si jeg var fra Bergen (nå vet jeg at jeg ikke er fra Bergen. Jeg er til og med en smule stolt over å ikke være fra Bergen. Men tidligere erfaringer med slike østlandsfruer, uten at jeg på noen måte ønsker å generalisere eller skape stereotyper, har vist at disse ofte ikke tror på øyer, og ihvertfall ikke vest for Bergen). Det låt som hun et øyeblikk forstod, og jeg gjorde meg klar til å beklage forstyrrelsen, slik at jeg kunne legge på røret på en høfligst mulig måte. Men nei. Hun mente fremdeles at jeg var utlending. Nå var det aksenten min det var noe i veien med.

4 kommentarer:

  1. Hehe, det høyrest ut som du støyter på mykje rart...
    Lenge sidan eg har sett deg no (skremmande lenge) og lenge sidan eg har vore innom bloggen din. Beklagar det

    SvarSlett
  2. Helt enig. vi må treffes igjen snart.

    Jeg er sikker på at jeg kunne holde ukentlige innlegg om diverse avslag jeg har fått. Her om dagen var det ei dame som ikke ville svare på en spørreundersøkelse om sykling fordi hun var nesten 80 år og hadde fått akkurat den leiligheten hun ønsket seg. Folk er for det meste koselige.

    SvarSlett
  3. Jaja, det var no godt ho var nøgd med livet då, at ho hadde fått leilegheita ho ynskjer seg. Mykje rart der ute. Dersom du ringer til meg lovar eg at eg ikkje skal svara noko anna enn:" Hæ? Eg høyrer ikkje vka du seier! Eg er i (sett inn eit eller anna eksotisk land) ser du.."

    SvarSlett
  4. Det er en av unnskyldningene jeg ikke har gått meg lei på enda. Den er langt bedre og mer troverdig enn for eksempel "Jeg er akkurat på vei ut døra" som er noe store deler av Norges befolkning til enhver tid er.

    En annen favoritt er "Jeg har ikke anledning akkurat nå", da svarer man som regel "Den er grei. Hadde det passet bedre en annen dag?" før personen sier "nei, det passer ikke da heller"

    SvarSlett